Sådan arbejder jeg

Den kreative proces er altid svær at beskrive. Nogle gange springer ideer tilsyneladende fuldt færdige ud af ingenting - andre gange må man arbejde systematisk og i lang tid, før en brugbar idé endelig dukker op.

Jeg bliver ofte inspireret af et nyt materiale, som jeg er snublet over, og må så derefter finde ud af, hvilke former det er muligt at skabe med materialet med de teknikker, jeg har til rådighed, og hvordan jeg får det bedste frem i materialet. Andre gange starter det med en geometrisk form, som så skal iklædes det helt rigtige materiale.

Da jeg selv fremstiller grundbestanddelene i alle mine smykker, går der i nogle tilfælde kun få timer fra de første skitser, til jeg står med en færdig prototype i hånden. Hvis ideen holder, skal jeg så typisk udvikle en hel del på produktionsmetoden, så kvaliteten på de færdige smykker bliver ensartet og bedst mulig.

I nogle tilfælde er materialerne så specielle, at der er tale om en lang udviklingsproces. Grillkul, bark og brændt træ er f.eks. så skrøbelige og porøse, at materialerne skal igennem mange processer, før de færdige øreringe kan tåle en regnbyge eller at blive tabt på gulvet. Og i øvrigt holde til mange års daglig brug.

Smykkerne fremstiller jeg i mit værksted i ganske små serier - styk for styk. Jeg bruger maskiner til nogle opgaver, men når det gælder en proces som f.eks. bladforgyldning, så foregår det dybest set på samme måde, som når en mester forgyldte en altertavle i 1100-tallet.